Wersja obowiązująca z dnia

Urząd Stanu Cywilnego

  • Z-ca Kierownika USC:
    Dorota Podgórna-Ćwik
  • Siedziba:
    Urząd Gminy w Baniach Mazurskich,
    ul. Konopnickiej 26
    19-520 Banie Mazurskie
    pok. nr 14
  • Zakres spraw i zadań do realizacji:
    1. Wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, a w szczególności:
    a) prowadzenie, przechowywanie ksiąg stanu cywilnego urodzeń, małżeństw, zgonów, które nastąpiły na terenie działania USC, dokonywanie w nich wzmianek dodatkowych, przypisków, wydawanie w oparciu o nie odpisów, zaświadczeń oraz prowadzenie dla nich akt zbiorowych i skorowidzów. Przekazywanie ksiąg po upływie 100 lat do Archiwum Państwowego,
    b) sporządzanie aktów urodzeń, małżeństwa i zgonów oraz wydawanie z nich odpisów,
    c) przyjmowanie zgłoszeń urodzeń i zgonów, które nastąpiły na obszarze działania innego USC w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
    d) przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
    2. Wydawanie decyzji przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego i kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, a w szczególności:
    a) odtwarzanie i ustalanie treści aktów stanu cywilnego,
    b) prostowanie oczywistych błędów pisarskich i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego,
    c) wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą,
    d) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą z cudzoziemcem,
    e) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz treść i datę złożonych oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci,
    3. Prowadzenie korespondencji konsularnej i krajowej w zakresie objętym przepisami prawa o aktach stanu cywilnego oraz prawa rodzinnego i opiekuńczego.
    4. Współdziałanie z sądami i administracją rządową w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
    5. Przyjmowanie i dokumentowanie oświadczeń o:
    a) wstąpieniu w związek małżeński,
    b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
    c) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
    d) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
    e) uznanie ojcostwa.
    f)uznanie dziecka poczętego nienarodzonego                                                                                                   6. Wydawanie zgody na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
    7. Prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie dowodów osobistych.
    8.Wydawanie dowodów tożsamości i innych dokumentów stwierdzających tożsamość, prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej.
    9.Współdziałanie z CBA, RCI "PESEL", ewidencją ludności, urzędami gmin, organami ścigania, organami ochrony granicy państwowej i władzami wojskowymi w sprawach wynikających z wydawania dokumentów tożsamości.
    10. Prowadzenie postępowań i orzekanie w sprawach zmiany imion i nazwisk.
    11. Prowadzenie korespondencji konsularnej w zakresie obejmującym zadania gminy.
    12. Wydawanie zezwoleń na organizowanie imprez publicznych i zbiórek, o ile zbiórka ma być prowadzona na terenie gminy.
    13. Wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne przeprowadzane na terenie Gminy lub jej części poza terenem kościołów.
    14. Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach organizowania zgromadzeń na terenie Gminy, w tym przyjmowanie zgłoszeń o planowanych zgromadzeniach oraz wydawanie decyzji o ich zakazie w przypadkach przewidzianych prawem.
    15. Prowadzenie archiwum USC.
  • Telefon kontaktowy:
    87 615 71 72, 87 615 71 78, 87 615 71 79,
  • Godziny urzędowania:
    poniedziałek 8.00-16.00
    wtorek-piątek 07.00-15.00
  • e-mail: uscbaniemazurskie@op.pl