Wersja obowiązująca z dnia
Urząd Stanu Cywilnego
- Z-ca Kierownika USC:
Dorota Podgórna-Ćwik - Siedziba:
Urząd Gminy w Baniach Mazurskich,
ul. Konopnickiej 26
19-520 Banie Mazurskie
pok. nr 14 - Zakres spraw i zadań do realizacji:
1. Wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, a w szczególności:
a) prowadzenie, przechowywanie ksiąg stanu cywilnego urodzeń, małżeństw, zgonów, które nastąpiły na terenie działania USC, dokonywanie w nich wzmianek dodatkowych, przypisków, wydawanie w oparciu o nie odpisów, zaświadczeń oraz prowadzenie dla nich akt zbiorowych i skorowidzów. Przekazywanie ksiąg po upływie 100 lat do Archiwum Państwowego,
b) sporządzanie aktów urodzeń, małżeństwa i zgonów oraz wydawanie z nich odpisów,
c) przyjmowanie zgłoszeń urodzeń i zgonów, które nastąpiły na obszarze działania innego USC w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
d) przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
2. Wydawanie decyzji przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego i kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, a w szczególności:
a) odtwarzanie i ustalanie treści aktów stanu cywilnego,
b) prostowanie oczywistych błędów pisarskich i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego,
c) wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą,
d) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą z cudzoziemcem,
e) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz treść i datę złożonych oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci,
3. Prowadzenie korespondencji konsularnej i krajowej w zakresie objętym przepisami prawa o aktach stanu cywilnego oraz prawa rodzinnego i opiekuńczego.
4. Współdziałanie z sądami i administracją rządową w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
5. Przyjmowanie i dokumentowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
c) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
d) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
e) uznanie ojcostwa.
f)uznanie dziecka poczętego nienarodzonego 6. Wydawanie zgody na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
7. Prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie dowodów osobistych.
8.Wydawanie dowodów tożsamości i innych dokumentów stwierdzających tożsamość, prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej.
9.Współdziałanie z CBA, RCI "PESEL", ewidencją ludności, urzędami gmin, organami ścigania, organami ochrony granicy państwowej i władzami wojskowymi w sprawach wynikających z wydawania dokumentów tożsamości.
10. Prowadzenie postępowań i orzekanie w sprawach zmiany imion i nazwisk.
11. Prowadzenie korespondencji konsularnej w zakresie obejmującym zadania gminy.
12. Wydawanie zezwoleń na organizowanie imprez publicznych i zbiórek, o ile zbiórka ma być prowadzona na terenie gminy.
13. Wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne przeprowadzane na terenie Gminy lub jej części poza terenem kościołów.
14. Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach organizowania zgromadzeń na terenie Gminy, w tym przyjmowanie zgłoszeń o planowanych zgromadzeniach oraz wydawanie decyzji o ich zakazie w przypadkach przewidzianych prawem.
15. Prowadzenie archiwum USC. - Telefon kontaktowy:
87 615 71 72, 87 615 71 78, 87 615 71 79, - Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00-16.00
wtorek-piątek 07.00-15.00 - e-mail: uscbaniemazurskie@op.pl